Nepřehlédněte

Novinky

23.červenec 2024
Prázdninové zážitky
28.červen 2024
Krásné prázdniny
17.červen 2024
Výroční zpráva 2023
13.červen 2024
Ozvěny chudoby
27.březen 2024
Krásné Velikonoce
25.květen 2021
Výroční zpráva 2020
27.říjen 2020
Jsme tu pro Vás
23.červen 2020
Výroční zpráva 2019
20.červen 2019
Workshopy - Outcomes Star
23.květen 2017
Výroční zpráva 2016
6.červen 2016
Výroční zpráva 2015

Legislativní změny

STŘEP se angažoval na legislativních změnách následujících zákonů :

  • Zákon o sociálně-právní ochraně č. 359/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
  • Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních č. 109/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
  • Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.

Co jsme chtěli prosadit a jakým způsobem

Po založení STŘEPu v roce 1995 nikdo nevěřil, že lze sanaci sociálně ohrožených rodin považovat za nový přístup v sociální práci a že její realizace povede ke změnám legislativy. Do zákona o sociálně-právní ochraně jsme chtěli prosadit, aby ohrožené děti a jejich rodiče měli nárok dostat takové poradenství, které povede k prevenci odebrání dětí z rodiny, ke snižování deprivace již umístěných dětí, nebo k jejich bezpečnému návratu z ústavních zařízení domů. Zároveň jsme chtěli, aby byl povinný soudní přezkum důvodů, které k nařízení ústavní výchovy u dítěte vedly. Dále bylo zapotřebí definovat sanaci rodin jako službu do zákona o sociálních službách.

Zda jsme návrh prosadili

V roce 2006 se podařilo ovlivnit novelu zákona o sociálně-právní ochraně dětí. Ve stejném roce byl schválen zákon o sociálních službách, který obsahuje sanaci rodiny jako tzv. aktivizační služby pro rodiny s dětmi.
Všechny výše uvedené návrhy se podařilo prosadit v průběhu deseti let činnosti.

Důvody úspěchu

Téměř deset let práce v terénu se sociálně ohroženými dětmi a jejich rodinami ( tři střediska, devět pracovníků), vedení statistik, zveřejňování výsledků práce (web, semináře, konference, odborný tisk). Dále STŘEP spolupracoval s odbory rodinné politiky a sociálních služeb MPSV, s poslanci PSP ČR, s médii. K úspěchu vedla také spolupráce s nadacemi (OSF Praha, OSI New York, NROS, Nadace Eurotel, Nadace O2, Výbor dobré vůle - NOH) MPSV, Magistrátem hl.m.Prahy, krajskými úřady, obecními úřady atp., bez jejichž finanční podpory by sdružení nemohlo vyvíjet svoji činnost. Na tyto instituce jsme podávali žádosti o dotace a granty prostřednictvím veřejných výběrových řízení. Tyto obsahují popis projektu /služby, jeho cíl, dílčí cíle, popis aktivit, časový harmonogram, indikátory hodnocení úspěchu, výstupy, návrhy udržitelnosti, finanční rozpočet. Jediným firemním dárcem bylo PPF CONSULTING, a.s. v letech 2005/2006, který nás oslovil prostřednictvím Nadace EDUCA a nabídl sdružení spolupráci.